Jaa sivu:

Björkliden Ruska-aikaan osa 1.

Jätä kommentti

Björklideniin on tosiaan ajomatkaa noin 1200 kilometriä, joten autolla mentäessä on mukavampaa, jos kuskeja on muutama. Meidän neljän hengen porukasta ajovuorot jaettiin kolmen kortinhaltijan kesken kristillisesti pätkiin.

1 Ensimmäiset tunturit matkalla kohti Björklideniä Kirunan jälkeen

Ensimmäiset tunturit matkalla kohti Björklideniä Kirunan jälkeen

Ensimmäinen yö vietettiin Kemissä, josta oli helppo jatkaa matkaa Kirunan kautta kohti Björklideniä. Helsingin vihreät lehdet muuttuivat matkan varrella kellertävistä Napapiirin jälkeen räikeän punaisiksi. Kirunan jälkeen maisemat muutuivat täysin ja vuoret ja Torneträsk-järvi loivat pian lähes kuumaisen maiseman.

kuva

Björkliden lähestyy ja maisemat muuttuvat vuoristoisemmiksi

Perillä Björklidenissä aurinko paistoi vielä iltapäivällä makeasti, joten päätettiin tehdä heti pieni helikopterikierros Anders Bergwallin, Arctic guides yrityksen johtajan, kanssa. Päästiin heti tutustumaan alueeseen lintuperspektiivistä videokamerat laulaen. Upeita jäätiköitä, kiemurtelevia jokia sekä Kebnekaisen huiputkin näkyivät kirkkaalla säällä mainiosti. Lentopelkoisena tuli tuijotettua tiukasti kameran ruutua, jotta kuvittilesi olevan jossakin hienosti tehdyssä dokkarissa. Helikopterikierros Björklidenissä oli kyllä yksi unohtumattomimmista elämyksistä ikinä. Arctic guidesin kierroksiin voi tutustua täällä!

Ilta tuli sen verran nopeasti vastaan, että eipä ehditty kuin syömään illallista ravintola Lapportenissa, josta avautuvat upeat maisemat kohti kuuluisaa vuorten muodostomaa luonnon porttia ”Lappportenia”.

Tornäträsk-järvi Björklidenin fjällhotellin mökistä sekä Lapporten portti horisontissa

Seuraavana aamuna laitettiin patikointikamat niskaan ja lähdettiin Kärkevaggen vaellukselle kohti Trollsjön järveä. Kärkevaggenin reitti kulkee pienen Låktatjåkkan rautatieaseman vierestä ylös vuorten ympäröimään laaksoon. Matkan varrella maasto vaihtui vaivaiskoivuijen ympäröimästä kellertävästä ruskasta kohti ylempänä avautuvaa karua ja kivistä ”kuumaisemaa”. Kun pääsimme ylös laakson pohjalle meitä odotti laguunimainen trollsjön järvi johon vuoristopurot laskeutuivat kolmelta puolelta vuorten rinteiden reunustamaa laaksoa. Trangialla pienessä tihkussa ruan laittaminen ei ollut ihan helppoa, mutta odotus palkittiin paikallisesta landhandelista ostamilla makkarapannulla ja paistetuilla manteliperunoilla.

Näkymä ensimmäiseltä levähdyspaikalta Kärkevaggenin reitillä

Perillä Trollsjö järvellä

Trollsjö näkyy noin kuuden kilometrin ylösnousun jälkeen.

Maisemia laaksosta Kärkevaggenin vaellus

Vaelluksille kannattaa varata railusti aikaa, jos haluaa myös nauttia perillä olosta. Yksi hullu stadilainen kävi dippaamassa itsensä myös tuonne Trollsjöhön ja trangialla kokkailu ei aina mene ihan samalla aikataululla kuin kotilieden ääressä. Taidettiin olla puoli kymmeneltä kiipeämässä ylös rinnetta ja takaisin Björklidenin Fjällhotellissa olimme vasta seitsemän jälkeen illalla. Tosin parin kameran ja erilaisten jalustojen kanssa kiipeäminen ja samaan aikaan kuvaaminen vievät oman aikansa.